Partner serwisu
Biznes i przemysł

Dekarbonizacja: Polski transport w 2050 roku

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
13-12-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Dekarbonizacja: Polski transport w 2050 roku
zdjęcie poglądowe
Dekarbonizacja to proces zmniejszania emisji dwutlenku węgla (CO₂) i innych gazów cieplarnianych do atmosfery. W kontekście transportu oznacza to przejście na bardziej ekologiczne środki transportu i technologie, takie jak pojazdy elektryczne, napędy wodorowe czy rozwój transportu zbiorowego. W Polsce i Unii Europejskiej dekarbonizacja stanowi jeden z filarów transformacji energetycznej i ochrony środowiska, zgodnie z założeniami Zielonego Ładu.

Zielony Ład: Kierunek dla Polski i UE

Unia Europejska mocno stawia na Zielony Ład - strategię, która ma doprowadzić do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku. Transport to jeden z kluczowych obszarów, bo odpowiada za dużą część emisji CO₂. Właśnie dlatego UE wspiera rozwój ekologicznych rozwiązań, takich jak transport kolejowy czy miejski.

Polska, jako członek UE, także realizuje te założenia. Dzięki Funduszom Europejskim możliwe są inwestycje w nowoczesny transport miejski (np. autobusy elektryczne) czy rozwój infrastruktury kolejowej, która może przejąć większą część przewozów.

DNSH - zasada, która zmienia transport

Nowa perspektywa unijna na lata 2021–2027 wprowadza zasadę DNSH (z ang. Do No Significant Harm – „Nie czyń znaczącej szkody”). O co chodzi? Każdy projekt, który chce uzyskać dofinansowanie z Funduszy Europejskich, musi być zgodny z wymogami ochrony środowiska. Oznacza to, że nie może negatywnie wpływać na cele klimatyczne UE, takie jak redukcja emisji czy ochrona różnorodności biologicznej.

Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) dba o to, żeby zasada DNSH była przestrzegana. To CUPT ocenia wnioski i sprawdza, czy projekty rzeczywiście wspierają cele ekologiczne. Więcej o tym można przeczytać na stronie internetowej Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Rola CUPT w transformacji transportu

Centrum Unijnych Projektów Transportowych to instytucja, która wspiera realizację unijnej polityki zrównoważonego transportu w Polsce. Dzięki CUPT możliwe jest finansowanie projektów związanych z dekarbonizacją, takich jak:
  • rozwój transportu miejskiego opartego na niskoemisyjnych technologiach,
  • modernizacja infrastruktury kolejowej,
  • inwestycje w pojazdy elektryczne i wodorowe.

CUPT zapewnia także zgodność projektów z zasadą DNSH, dbając o to, by Fundusze Europejskie były wykorzystywane w sposób zgodny z celami klimatycznymi i środowiskowymi UE. Więcej o roli CUPT można przeczytać na stronie Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Polska w 2050 roku: Jak będzie wyglądał transport?

Wyobrażając sobie polski transport w 2050 roku, można spodziewać się znaczących zmian. Pojazdy napędzane silnikami spalinowymi zostaną zastąpione przez samochody elektryczne i wodorowe, a transport kolejowy stanie się główną osią mobilności międzyregionalnej. Miasta będą korzystać z zaawansowanych systemów transportu publicznego, integrujących różne środki transportu w ramach zrównoważonych planów mobilności (SUMP).

Dzięki Funduszom Europejskim i wsparciu CUPT dekarbonizacja polskiego transportu nabiera tempa, stając się realnym celem, a nie tylko odległą wizją.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Miliony euro na uprawnienia do emisji. Duży wzrost cen lotów z Polski?

Prawo i polityka

Miliony euro na uprawnienia do emisji. Duży wzrost cen lotów z Polski?

Mateusz Kieruzal 04 sierpnia 2024

Airbus i ACI World zacieśniają współpracę na rzecz dekarbonizacji

Biznes i przemysł

Air France: Skok na kasę? Wysokie ceny offsetu SAF-u

Biznes i przemysł

Dekarbonizacja europejskiego lotnictwa to koszt 800 mld euro

Biznes i przemysł

Wojna a energetyka: Nie ma odwrotu od „zielonego” kursu

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Miliony euro na uprawnienia do emisji. Duży wzrost cen lotów z Polski?

Prawo i polityka

Miliony euro na uprawnienia do emisji. Duży wzrost cen lotów z Polski?

Mateusz Kieruzal 04 sierpnia 2024

Airbus i ACI World zacieśniają współpracę na rzecz dekarbonizacji

Biznes i przemysł

Air France: Skok na kasę? Wysokie ceny offsetu SAF-u

Biznes i przemysł

Dekarbonizacja europejskiego lotnictwa to koszt 800 mld euro

Biznes i przemysł

Wojna a energetyka: Nie ma odwrotu od „zielonego” kursu

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5