Dekarbonizacja to proces zmniejszania emisji dwutlenku węgla (CO₂) i innych gazów cieplarnianych do atmosfery. W kontekście transportu oznacza to przejście na bardziej ekologiczne środki transportu i technologie, takie jak pojazdy elektryczne, napędy wodorowe czy rozwój transportu zbiorowego. W Polsce i Unii Europejskiej dekarbonizacja stanowi jeden z filarów transformacji energetycznej i ochrony środowiska, zgodnie z założeniami Zielonego Ładu.
Zielony Ład: Kierunek dla Polski i UEUnia Europejska mocno stawia na Zielony Ład - strategię, która ma doprowadzić do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku. Transport to jeden z kluczowych obszarów, bo odpowiada za dużą część emisji CO₂. Właśnie dlatego UE wspiera rozwój ekologicznych rozwiązań, takich jak transport kolejowy czy miejski.
Polska, jako członek UE, także realizuje te założenia. Dzięki Funduszom Europejskim możliwe są inwestycje w nowoczesny transport miejski (np. autobusy elektryczne) czy rozwój infrastruktury kolejowej, która może przejąć większą część przewozów.
DNSH - zasada, która zmienia transportNowa perspektywa unijna na lata 2021–2027 wprowadza zasadę DNSH (z ang. Do No Significant Harm – „Nie czyń znaczącej szkody”). O co chodzi? Każdy projekt, który chce uzyskać dofinansowanie z Funduszy Europejskich, musi być zgodny z wymogami ochrony środowiska. Oznacza to, że nie może negatywnie wpływać na cele klimatyczne UE, takie jak redukcja emisji czy ochrona różnorodności biologicznej.
Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) dba o to, żeby zasada DNSH była przestrzegana. To CUPT ocenia wnioski i sprawdza, czy projekty rzeczywiście wspierają cele ekologiczne. Więcej o tym można przeczytać na stronie internetowej
Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Rola CUPT w transformacji transportuCentrum Unijnych Projektów Transportowych to instytucja, która wspiera realizację unijnej polityki zrównoważonego transportu w Polsce. Dzięki CUPT możliwe jest finansowanie projektów związanych z dekarbonizacją, takich jak:
- rozwój transportu miejskiego opartego na niskoemisyjnych technologiach,
- modernizacja infrastruktury kolejowej,
- inwestycje w pojazdy elektryczne i wodorowe.
CUPT zapewnia także zgodność projektów z zasadą DNSH, dbając o to, by Fundusze Europejskie były wykorzystywane w sposób zgodny z celami klimatycznymi i środowiskowymi UE. Więcej o roli CUPT można przeczytać na stronie
Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Polska w 2050 roku: Jak będzie wyglądał transport?Wyobrażając sobie polski transport w 2050 roku, można spodziewać się znaczących zmian. Pojazdy napędzane silnikami spalinowymi zostaną zastąpione przez samochody elektryczne i wodorowe, a transport kolejowy stanie się główną osią mobilności międzyregionalnej. Miasta będą korzystać z zaawansowanych systemów transportu publicznego, integrujących różne środki transportu w ramach zrównoważonych planów mobilności (SUMP).
Dzięki Funduszom Europejskim i wsparciu CUPT dekarbonizacja polskiego transportu nabiera tempa, stając się realnym celem, a nie tylko odległą wizją.